"Den hemlige kocken

det okända fusket med maten på din tallrik"

Så lyder titeln på boken jag läser just nu.
Jag brukar aldrig läsa böcker, men i denna bok har författaren grävt fram sanningen om vad som egentligen finns i maten vi dagligen stoppar i oss.
Mycket intressant.

Några saker du vanligtvis stoppar i dig och som inte innehåller det du tror:

Vanilj: Nu snackar vi inte äkta vanilj, utan vanilj på konstgjord väg. Det framställs antingen från petrokemisk industri, eller rötad granved. Alltså ruttet trä. Vissa varianter har även framställts utav kospillning.
Endast 2-3 % av produkter med vaniljsmak, som t.ex. glass, kakor mm., framställs utav äkta vanilj.
 
Bacon: En helt vanlig bacon innehåller ofta just detta:
Fläskkött, salt, fosfat, socker, nitrit, erythorbate, vatten och en aromsubstans som heter Aro-smoke 8056(Den används för att ge baconet en lite rökigare smak)

Crabsticks: Det finns inte ett enda gram utav krabba i crabsticks. I någon av märkena.
Det är en hårt pressad blandning utav alaska pollock, vatten, potatisstärkelse, stabiliseringsmedel, aromämne, smakförstärkare och färgämne.

Buljong: Det finns få produkter som är så packade med tillsatser som just buljongtärningar.
T.ex. så finns det i en buljongtärning, E621, E627, E631 plus jästextrakt, som också fungerar som smakförstärkare.
resten av innehållet är aromämne, färgämne,, maltodextrin, salt, socker, palmfett samt små mängder lök, morot och muskot. Köttinslaget kommer från köttextrakt som uppgår i ca 4,8 %.

Quorn: Quorn är bland det mest konstlade man kan äta.
Den framställs av mögelsvampen PTA-2684 som under produktionsprocessen växer i syresatt vatten i sterila jäsningstankar. Under denna fas tillsälls sockerarten glykos samt olika mineraler och vitaminer.
Resultatet är så kallat mycoprotein som nu extraheras och värmebehandlas. Därefter torkas substansen, och äggviteämnet albumin tillsätts som bindemedel. Detta ämne kommer från ägg, vilket gör att quorn inte lämpar sig för veganer.
Sist av allt ges quornmassan sin slutliga struktur och konsistens beroende på vilket slags kött det ska föreställa, exempelvis köttfärs eller tärningar av kycklingfilé.
Quorn innehåller förutom svampproteinet även detta: texturerat veteprotein, hydrerat texturerau vegetabiliskt protein(vetegluten, vatten, ärtprotein, potatisstärkelse, maltmjöl, palmolja, maltodextri, mjölkprotein), aromämne och tapiokastärkelse.
Ja, det här är ju ingenting jag skulle plocka på mig i vagnen direkt.


Skinka: Detta är några av de smaskiga ingredienserna man får på köpet när man inhandlar en helt vanlig påläggsskinka:
E407, E451, E500, E331, E301 och E250, hydroliserat vegetabiliskt protein,  smakförstärkare mm.
Rökt skinka ska man passa sig lite för. De allra flesta skinkorna är inte ett dugg rökta, utan det har tillsatts rökaromer genom antingen inblandning, doppning, pensling eller sprayning.
Värst är nog den pressade skinkan, den kommer iaf jag aldrig köpa.
Såhär framställs den:
"Först frånskiljer man muskelköttet från grisens ben och hackar det grovt.
Sedan finns det två alternativ;
antingen transporteras det hackade köttet under hydrauliska armar försedda med rader av nålar som injicerar det med vatten, socker, konserveringsmedel, smakämnen och andra tillsatser.
Eller så placeras det i en gigantisk cementblandarliknande maskin för att tumlas eller knådas in med en liknande blanding som det första alternativet.
Processen gör att köttmassan utsöndrar en aminosyra som gör den klibbig, så när man tryckt ut den i skinkformade eller runda formas och kokat den, håller den ihop och liknar då ett helt stycke kött.
Om man sedan vill att den ska säljas skivad och se särskilt äkta ut, lägger man en fettrand runt formens kanter."

Bon appetite.

Trixandet med maten har gått alldeles för långt.
Jag blir äcklad av vad jag stoppar i mig dagligen, som man verkligen inte tänker på.
Så jävla sorgligt att dom inte kan göra mat som är MAT
och inte bara massa modifierade tillsatser.


Jag vill tillägga, efter att ha märkt att jag blivit lite missförstådd, att jag absolut inte tycker man ska ta bort alla tillsatser, för många av dom är direkt nödvändiga. Det är t.o.m jag smart nog för att förstå..
Men det jag försöker säga är att det finns många tillsatser som inte är direkt nödvändiga för att varan ska hålla fram till vårat bord.
Man behöver kanske inte använda 6 olika färgämnen för att få en viss vara till en viss färg, jag köper hellre en lite "fulare" vara än en som innehåller många olika konstlade färgämnen.
Sen så har ju alla sina egna åsikter om det också, men jag tycker det borde finnas ett större utbud på sånt som inte är överdrivet konstlat.

Alla får stå för sin åsikt och det här är min.
Men som sagt, jag är inte emot tillsatser, bara överdrivet konstlande.

Kommentarer
Postat av: Maila

Allt handlar om att människan (inklusive jag själv) är lat och snål. Tillsatserna och konstlandet med maten gör den billig att producera och köpa för oss som konsumenter. Dessutom håller den mycket längre än vad färska råvaror gör.

2009-02-18 @ 20:19:19
Postat av: Ariss

Det är såklart jag också fullt medveten om, men jag tycker ändå det är sjukt. Man kan ju knappt köpa någonting som inte är fullt av tillsatser av olika slag. Isf får man hålla sig till råvaror som frukt och grönt och så ska det inte behöva vara, tycker jag iallafall.

2009-02-18 @ 20:22:13
URL: http://smarrisen.blogg.se/
Postat av: Helen

Fast man kan inte producera detta om man inte gör på det sättet, antingen finns varan då med dessa i eller så finns den inte. Då blir det potatis och grönsaker kvar, tyvärr...

2009-02-18 @ 20:40:39
URL: http://lifeofmini.blogg.se/
Postat av: Helen

Upp med tassarna för ekologiskt, där har du dina +2 kr (tror jag, eller mer) för bättre varor med mindre skit i!

2009-02-18 @ 21:15:13
URL: http://lifeofmini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0