Mitt nya, nyttiga liv

Jag tror inte min mage är så glad på mig
för att jag börjat äta nyttigt.
Hela mitt liv har jag ätit precis vad jag har känt för, och då har det blivit väldigt mycket onyttigt.
Men nu har jag sedan en tid tillbaka bestämt mig för att börja tänka på vad jag äter, för det är jätteviktigt.
Så nu har jag bara ätit bra mat, frukt och grönt som mellanmål istället för godis och kakor.
Jag äter bara nyttiga flingor, äter bara mörkt bröd och har lagt av med fruktjoghurt och liknande, som innehåller massa socker. 
Jag har istället mjölk eller naturell lättjoghurt till flingorna.
Så nu har jag varit dålig i magen ända sen jag la av med onyttigheterna.
Ganska jobbigt faktiskt.
Men jag antar att det tar ett tag för magen att vänja sig vid mina nya matvanor.
Min kropp kommer nog tacka mig senare i livet tror jag.
Idag har jag bakat frukt- och nötkakor, dom blev riktigt goda faktiskt.
Dom är jättegoda att äta med lite naturell joghurt. 

Recept

Ingredienser:
50 g hasselnötter
50 g havregryn
100 g russin
150 g torkade aprikoser (skär i små bitar)
4 msk färsk apelsinjuice
2 msk solrosfrön
2 msk pumpafrön

1. Lärr hasselnötterna, havregrynen och fröna i en stekpanna.
Torrstek oh rör om på medelvärme i ca 3 minuter eller tills de börjar bli gyllene. Låt kallna.

2. Lägg russin, aprikoser och apelsinjuice i en matberedare och mosa till en slät smet. Häll purén i en skål.

3. Lägg nötterna, havregrynen och fröna i en matberedare och mixa tills de är finhackade. Häll blandningen i skålen med fruktpurén.

4. Rör om fruktblandningen tills alla ingredienserna är blandade. Klä en bakform med bakplåtspapper.

5. Bre frukt- och nötblandningen i ett jämnt lager på bakformen. Låt kallna i minst 1 timme, eller tills den är fast. Vänd på formen och dra av papperet. Skär i kakor.

Nyttigare än såhär blir det inte!
Jag fick receptet från "Barnens nyttiga och roliga kokbok".
Otroligt bra bok!!
Dom har supermånga goda recept och alla är nyttiga.
Dom har massor med recept på både förrätter och lätta rätter, varmrätter och efterrätter.
Jag älskar verkligen den där boken.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0